Thursday, 8 December 2011

Pengurusan bilik darjah ( Bahagian 2)

Sifat seorang pengurus yang mahir dan berkesan adalah penting bagi seseorang pendidik. Pengajaran yang berkesan amat bergantung kepada pengurusan bilik darjah yang cekap dan terpimpin. Pengurusan bilik darjah yang berkesan bergantung kepada beberapa faktor :

  • Teknik kawalan kelas
  • Penjagaan dan penyusunan rekod
  • Komunikasi yang baik antara guru dan ibubapa
  • Etika dan perhubungan yang profesional
  • Aktiviti kumpulan yang berkesan
  • Situasi pembelajaran dalam bilik darjah
  • Masalah khusus berhubung dengan kemanusiaan

Bilik darjah yang sempurna akan mementingkan demokrasi dan disiplin sebagai amalan dalam proses pengajaran dan pembelajaran (BPG, 1998). Amalan ini berlaku menerusi beberapa kemahiran yang perlu dikuasai oleh para guru sebagai pengurus bilik darjah yang baik:

Pengurusan pengajaran

  • Bahasa pengajaran
  • Perancangan strategi
  • Pengendalian aktiviti
  • Penggunaan teknologi

Membina iklim pembelajaran yang kondusif

  • Persekitaran bilik darjah
  • Suasana interaktif

Orientasi pelajar

  • Terhadap persekitaran
  • Terhadap keperluan sekolah dan bilik darjah
  • Terhadap kurikulum

No comments:

Post a Comment