Latihan yang berterusan dan pelbagai
Pengajaran dan pembelajaran matematik melibatkan kefahaman konsep dan penguasaan kemahiran (NCTM, 1989; Cockroft, 1982; Skemp, 1987; Souviney, 1990; Nik Azis, 1992). Oleh yang demikian, penguasaan pelajar terhadap matematik tidak hanya bergantung kepada kefahaman konsep semata-mata. Latihan yang mencukupi perlu dilakukan dari masa ke semasa sehingga semua kemahiran dalam sesuatu tajuk benar-benar telah dikuasai sepenuhnya (D' Augustine, 1973).
Apabila bercakap tentang latihan dalam matematik, ramai yang beranggapan bahawa latihan tersebut hanyalah latihan bertulis sahaja. Sedangkan latihan untuk tujuan penguasaan kemahiran boleh dalam berbagai bentuk, sama ada secara tulisan, lisan , permainan dan simulasi atau dalam bentuk projek. Walau bagaimanapun latihan tersebut seharusnya:
- Jelas dan jitu
- Merangkumi semua kemahiran atau isi pelajaran dalam sesuatu topik.
- Menguji kefahaman konsep dan penguasaan kemahiran
- Pelbagai bentuk atau variasi
- Berkesinambungan dan saling lengkap melengkapi
- Pelbagai aras kesukaran
- Termasuk aktiviti pengukuhan dan pengayaan
- Pengabungjalinan dengan topik dan subjek lain
- Sama ada 'self-scoring' atau 'easily scored'
Latihan dalam matematik tidak hanya diperolehi dari buku teks atau buku kerja , malah ia boleh didapati di mana-mana sahaja dalam aktiviti kehidupan seharian (Flansburg, 1994). Oleh yang demikian, perancangan dan penyediaan soalan latihan hendaklah melibatkan pelbagai situasi dan merangkumi segala aktiviti kehidupan seharian. Tentu sekali , bentuk soalannya lebih tertumpu kepada aktiviti penyelesaian masalah. Terdapat sekurang-kurangnya tiga faktor utama yang mempengaruhi penguasaan matematik seseorang pelajar (Flansburg, 1994) :
- Strategi am dalam operasi tambah, tolak, darab dan bahagi.
- Ingatan (memory)
- Latihan dan amalan yang berterusan
Pengayaan dan pemulihan
Ramai yang beranggapan bahawa aktiviti pengayaan untuk kumpulan pelajar yang cerdas manakala aktiviti pemulihan untuk kumpulan pelajar yang lemah. Sedangkan kedua-dua jenis aktiviti tersebut adalah sesuai dan boleh dirancang untuk kedua-dua jenis kumpulan pelajar, sama ada yang cerdas atau lemah (D'Augustine, 1973; Nik Azis, 1996)). Aktiviti pengayaan dan pemulihan merupakan kompenon yang penting dalam kurikulum pendidikan matematik KBSR dan KBSM (PPK, 1989). Aktiviti pemulihan merupakan aktiviti pengajaran yang berusaha menolong murid-murid untuk mengatasi masalah pembelajaran. Manakala aktiviti pengayaan ialah sejenis aktiviti tambahan yang lebih kompleks tetapi menarik dan mencabar (PPK, 1982). Aktiviti pengayaan juga sering digunakan untuk mengesan pelajar pintar di samping dapat mengasah bakat dan kreativiti. Kedua-dua aktiviti tersebut perlu dirancang dan dilaksanakan dengan teliti supaya ianya tidak membeban dan membazirkan masa pelajar. Aktiviti-aktiviti tersebut haruslah memenuhi kriteria-kriteria yang tertentu.
Aktiviti pengayaan mestilah dapat:
- Melatih pelajar meningkatkan kebolehan dalam penyelesaian masalah
- Menggalakkan pelajar memahami sifat dan skop matematik yang luas lagi menyeluruh
- Mengembangkan daya kreativiti pelajar
- Menggalakkan pelajar menggunakan pengetahuan dan kemahiran matematik dalam kehidupan seharian.
Aktiviti pemulihan pula adalah perlu dilakukan apabila pelajar :
- Tidak menghadiri kelas beberapa waktu / hari
- Tidak dapat memberi tumpuan kepada isi pelajaran yang sedang diajar atau yang sebelumnya
- Sering melakukan kesilapan ( khususnya dalam proses mengira )
- Kurang menguasai konsep dan kemahiran asas yang diperlukan bagi sesuatu topik / konsep
- Mempunyai masalah tidak tahu membaca atau kemahiran bahasa yang lain.
- Menghadapi masalah lain yang agak serius seperti masalah peribadi, masalah mental (IQ yang rendah), masalah fizikal dan masalah gangguan emosi (psikologi).
Walau bagaimanapun masalah yang kronik dan kritikal seperti terencat akal, hilang upaya penglihatan dan pendengaran perlu kepada kelas pemulihan khas.